Preventie

Waarom Preventief handelen.

Stress is niet erg. Dat heb je nodig om alert op situaties te reageren. Maar als stressklachten te lang duren kan het vervelende gevolgen hebben. En als het te lang duurt kan het zelfs uitmonden in een burn-out. Wat kun je eraan doen om het niet zover te laten komen? Burn-out wordt veroorzaakt door chronische stress. Vaak is dit een combinatie van verschillende stressbronnen.

Je bent niet van de een op andere moment burned out. Hier gaat een heel proces aan vooraf. Burn-out bouwt zich in maanden- en soms zelfs jaren op. Vaak voelt men zich af en toe moe. Dit bouwt zich meestal stap voor stap op. Je bent steeds vaker met je werk bezig en hebt het gevoel minder tijd te hebben om je te ontspannen. Je voelt je vaker en in toenemende mate moe, je piekert steeds vaker, hebt vaker last van zijn nek- en schouderspieren, je krijgt vaker je werk niet af, maakt steeds meer fouten en wordt steeds meer prikkelbaar. Totdat je lichaam een duidelijk, niet meer te negeren signaal geeft dat de batterij leeg is. Je kan tegen die tijd (soms letterlijk) geen stap meer verzetten. Je bent opgebrand.

Als je eenmaal in een burn-out zit kom je er niet zomaar uit. Het herstel gaat langzaam en duurt gemiddeld 8 maanden.

Risico factoren burn-out:

Uit onderzoek blijkt dat autonomie, een hoge werkdruk, een gebrek aan sociale steun en privéomstandigheden meedragen aan een hoge stress. In combinatie met hoe jij omgaat met stress situaties. Uit onderzoek blijkt dat de volgende persoonlijkheidskenmerken een verhoogde kans hebben op burn-out

  • Neuroticisme – mensen die gevoeliger zijn voor prikkels uit de omgeving
  • Introversie – mensen met een hoge score op neuroticisme in combinatie met een lage score op extraversie is een voorspellende waarde voor  het ontstaan van een burn-out.
  • Perfectionisme – mensen die de lat voor zichzelf hoog leggen.
  • Pessimisme – mensen die pessimistisch zijn. Pessimisten zijn er goed in om zichzelf onnodige stress te bezorgen door te piekeren over van alles en daarmee zijn ze ook gevoeliger voor een burn-out

Dit in combinatie met: negatieve aspecten van een functie, werk gerelateerde aspecten, organisatie, demografie, houding ten aanzien van het werk etc.. Denk je dat burn-out op de loer ligt. En wil je minder stress ervaren. Onderneem dan actie.

Oorzaken van burn-out

Vaak wordt- ten onrechte - gedacht dat een hoge werkdruk de enige of voornaamste oorzaak is van burn-out. Hoge werkdruk kan de spreekwoordelijke druppel zijn die de emmer doet overlopen, maar het is niet dé oorzaak van burn-out.

Wat kan je doen?

Burn-out is het gevolg van een zeer complex samenspel van vele factoren: erfelijke factoren (zoals stressbestendigheid), persoonlijkheidskenmerken, de interactie met de omgeving, belangrijke levensgebeurtenissen, stressvolle situaties of triggers en zelfs de opvoeding. Organisaties kunnen ook een cultuur hebben die een voedingsbodem vormt voor burn-out. Jij kan zelf veel doen om stress signalen te herkennen en hiermee om te gaan. We maken inzichtelijk waar jouw stress vandaan komt. Vervolgens word je getraind om om te gaan met deze stressoren. Wat kan je effectiever doen, wat kan je anders doen maar vooral: wat kan jij doen om onwenselijke situaties te voorkomen. Dus hoe kun je ervoor zorgen dat stress functioneel blijft en geen overbelasting veroorzaakt.

Neem contact op voor een gratis kennismaking via 06-22844618 of via info@carrierewereld.nl